Ons onderwijs
Toekomstgericht onderwijs!
Onze slogan is ‘Samen leren, vertrouwen in de toekomst’. Wij willen kinderen goed voorbereiden op hun leven en werken in een veranderende samenleving. Dat doen wij door vanuit kerndoelen en doorgaande leerlijnen aandacht te besteden aan lezen, rekenen en taal en door te werken aan vaardigheden zoals samenwerken, reflecteren en kritisch denken. We hebben aandacht voor ondernemerschap, burgerschap, creativiteit en mediawijsheid.

Elke Elif school verzorgt vanuit een islamitische identiteit goed onderwijs en profileert zich op eigen, onderscheidende wijze. We bieden een rijke en doelgerichte speelleeromgeving waar de talenten en mogelijkheden van elk kind tot optimale ontplooiing kunnen komen. Het kind is mede-eigenaar van zijn leerproces en wordt hierbij gestimuleerd door een coachende leraar, samen met de ouders/verzorgers.
In ons onderwijs schenken we steeds meer aandacht aan onderzoekend en ontdekkend leren. Kinderen leren door met elkaar te overleggen, door te ervaren, te bewegen, te proeven, te voelen en te ontdekken. We zoeken naar nieuwe technologieën, methodieken en werkwijzen die het leren van kinderen ondersteunt en zo boeiend mogelijk maakt.
De inrichting van ons onderwijs en onze gebouwen krijgt de komende jaren bijzondere aandacht om tegemoet te komen aan het verzorgen van een passend, uitdagend en boeiend aanbod voor elk kind. We onderzoeken of we de leeromgeving anders kunnen organiseren en zoeken samenwerking, met onze ouders/verzorgers maar ook met de kinderopvang, het voortgezet onderwijs en bedrijven in de regio. We hebben veel kennis binnen onze scholen en bundelen die om tot verdere onderwijsvernieuwing te komen waarbij de eigenheid van elke school voorop staat.
Kansengelijkheid en talentontwikkeling:
Voor gelijke kansen is het soms nodig om leerlingen verschillend te behandelen. Dat doen scholen en leraren óók vanuit het principe van talentontwikkeling. Het is goed om deze twee benaderingen uit elkaar te houden: bij talentontwikkeling staat het aansluiten bij de ontwikkeling van de leerlingen en het bieden van maatwerk voorop, bij kansengelijkheid gaat het om het voorkomen of opheffen van de invloed van achtergrondkenmerken.
